ژاوي هرناندس کروواس
ژاوي تمام عمر فوتبالي خود را در نوکمپ گذرانده است. او زماني که تنها 11 سال داشت به بارسا پيوست. پيشرفت او بسيار سريع بود تا اينکه در فصل 97-98 از تيم جوانان وارد تيم دوم بارسا شد.
در تيم دوم بارسا او به مغز متفکر تيم جوردي گونزالو تبديل شد و به همراه تيم جواز صعود به دسته دوم را کسب کرد.
روياي ژاوي يعني شروع رسمي کار با تيم اصلي زماني تحقق يافت که او در تابستان 1998 در سوپر جام اسپانيا برابر مايورکا بازي کرد. او در ترکيب ثابت بود و گلزني کرد، شروعي که براي او بهتر از اين نميشد. ژاوي همچنين در قهرماني ليگ در فصل 1998-99 با مربيگري فن گال نقش مهمي را ايفا کرد که بارزترين مورد گل بسيار مهم او در نوئوو زوريا بود که شانس هاي تيم را براي قهرماني افزايش داد.
فصل 1999-2000 فصل خوبي براي ژاوي بود که به علت مصدوميت گوارديولا او براي قسمت اعظم فصل انتخاب اول بود. بعد از اينکه کاپيتان افسانه اي تيم را به مقصد فوتبال ايتاليا ترک کرد ژاوي به بازيساز تيم بدل شد و به اين کار ادامه داده است تا تمام استعداد و نبوغ خود را در اين پست به اثبات برساند.
در زمان مربيگري فن گال، رکساچ، آنتيچ و رايکارد ژاوي همواره يک مهره کليدي بوده است. اين حقيقت زماني اثبات ميشود که بدانيم او در طول اين مدت و در حاليکه هنوز فقط 25 سال سن دارد، 300 بازي رسمي انجام داده است.
در زمان مربيگري رايکارد، ژاوي نشان داده است که نه تنها ميتواند در قلب خط هافبک بازي کند، بلکه اين توانايي را دارد که در هر پستي در وسط زمين به بازي گرفته شود. اين توانايي را از آنجا ميتوان فهميد که او در قهرماني ليگ در فصل 2004-05 بازيکني بود که با انجام 36 بازي بيشترين بازي ها را انجام داد.
ژاوي در جام جهاني 2002 و جام ملتهاي اروپا 2004 حضور داشت و همچنان از اعضاي تيم ملي اسپانياست.
خصوصيات و ويژگي ها
ژاوي در تمام بازي ها بازيساز تيم است و هيچگاه ابدا عصبي نمي شود به طوريکه که با خونسردي فوق العاده اي تيم را هدايت ميکند. از زماني که او بازيساز بارسا شده است، بينايي و ديدی باورنکردني در درون زمين نشان داده است. او نمونه ديگري از کار خوبي است که در تيم جوانان بارسلونا انجام ميشود، خصوصا در پستي که به شماره 4 برميگردد و همانگونه که او به بلوغ رسيده توانايي بيشتري از خود بروز داده است و ميتواند هر گاه که مربي از او بخواهد خود را با پست هاي مختلف ميانه زمين وفق دهد.
پاس هاي روبه جلوي او و توانايي اش در برداشتن فشار از روي تيم و حفظ توپش که تقريبا از تمام بازيکنان ديگر بهتر است،از يک يک نقطه قوت درون زمين ساخته است. او همچنين در کارهاي دفاعي و در گرفتن توپ از حريف کاملا توانا است.
به علاوه، او خودش را در استفاده از توپ های مرده هم به خوبی نشان داده است، همانگونه که با شوت های قدرتمندش گلهای حساسی را از روی این موقعیت ها به ثمر رسانده است.
ژاوی روز دوم دسامبر سال 2005 را همیشه به یاد خواهد داشت. در طول تمرین در لاماسیا هافبک متولد ترسا از ناحیه زانوی چپ دچار مصدومیت شدید و پارگی لیگامنت شد. بعد از حدود پنج ماه او به میادین بازگشت. در بیست و نهم آوریل 2006 بازگشت و در مقابل کادیز بازی کرد و گفت" دوباره احساس یک فوتبالیست را دارم".او توانست به همراه بقیه هم تیمی هایش قهرمانی در لیگ و لیگ قهرمانان را جشن بگیرد.
بازیساز بارسا یکی از اعضای ثابت تیم ملی اسپانیا به رهبری لوئیز آراگونز در جام جهانی 2006 آلمان بود. جایی که تیم اسپانیا تا مرحله دوم پیش رفت و در آنجا به وسیله فرانسه حذف شد.
افتخارات
بارسلونا
2006-07 سوپرجام اسپانیا
2005-06 لیگ قهرمانان
2005-06 لالیگا
2005-06 سوپرجام اسپانیا
2004-05 لالیگا
1998-99 لالیگا
تیم ملی اسپانیا
2000 مدال نقره بازی های المپیک سیدنی
1999 قهرمانی زیر 20 سال جهان
مشخصات فردي
نام: ژاوير هرناندس کروواس
پست: هافبک
محل تولد: ترسا (بارسلونا)
تاريخ تولد: 1980-01-25
قد: 170 سانتيمتر
وزن: 68 کيلوگرم